Saturday, June 25, 2011

s!apa cAnt!k ??


okei..entry kali ni sal cantik..baep,kte truskn..
Siapa yg cantik? Awk cantik? Saya? Atau dia?
Kalau di Bollywood mungkin kata mereka, Aishwarya Rai yg tercantik, atau di Hollywood, Paris Hilton adlh cantik pd pndngn mereka dan mungkin jga di Malaysia, Fasha Sandha yg tercantik..Siapa agaknya yg dpt mmbri definisi dan ciri2 tepat ttg apa yg dikatakn sebgai 'cantik'?Cantik adlh ssuatu yg sgt subjektif.. Stiap org mempnyai definisi kecantikn masing2..
Mungkin bgi saya, cantik adlh begitu dan begini, tpi bgi anda, lain pula..
Mata lh yg akn mendefinisi cantik.. Nmun kini, pd pendpt saya, barat sudah pn mempengaruhi definisi cantik pd dunia dan hmpir sluruh dunia memkai definisi cantik barat..Tiada siapa dpt memberi definisi tepat ttg cantik..Kadang kala, cantik juga didefinisi mengikut tmpat, kaum dan budaya..Org di barat berperang dgn aneroksia dan bulimia akibat mahu kurus, sbaliknya di Mauritania, wanita mengamalkn 'mkn pksa' sjk berumur 5-6 tahun utk gemuk, agar menjdi cantik dan mudah mendpt jodoh..
Sungguh berbza kn? Definisi kecantikan yg sungguh berbza..
Satu kaum di Thailand menganggap leher pjg itu cantik, lntas sjk dri umur 5 thn lgi, mereka sudah dipkaikn gelang logam di leher agar leher mereka akn menjdi semkin pjg dan pjg dan pjg justeru mereka cantik dan mudah mendpt jodoh..Ataupun, ada juga yg sggup melakukn plbgai cara yg pd pndangn kita pelik dan tak masuk akal ttpi pd mereka, itulh cantik!
Tpi kini, generasi muda sudah tidak lgi mengamalkan amalan ini. (Mungkin sudah terikut-ikut definisi cantik barat..hmmm)
:: cantik sgt subjektif::
Perlukah jadi cantik?
Allah suka akan kecantikan, tetapi bukan lah sehingga mengubah ciptaanNya.Tmbahn lgi, mereka yg ekstrem mahu kelihatn cantik ini, buknlh mahu kelihatn cantik di mata Allah, tpi di mata manusia. Smuanya dilakukn agar kelihatn cantik pd manusia dan agar mendpt tmpat di hati manusia..Dulu swaktu kecil, saya juga suka kelihatn cantik..Kalau baju pink, maka seluruh bdn perlu pink termsuklh sepit dan pengikat rmbut. Tpi kini, saya bukan perempuan yg obses cantik, kerana pd saya, cantik bukan sekdr di wjh, tpi cantik itu dri akhlak dan keimanannya kpd Pencipta..btol x?  
Cantik akan pudar walau cuba dipertahankan, tapi akhlak itu hiasan yang kekal pada diri seorang wanita.
Wanita yg cantik akhlaknya, maka cantiklh luarnnya..
Tiada guna mempnyai wjh seindah bidadari kerana satu hari nnti, kita cuma akn menjdi tengkorak yg menakutkn..
Bukanlh tidak prlu menjdi cantik dan perlu menjdi buruk sedangkn Allah menyukai kecantikn, ttpi, biarlah cantik itu kerana Allah, dan definisi cantik itu juga prlu ssuai dgn Islam..
Jgnlah sggup melanggar larangn agama demi kelihatn cantik..
Perbaikilh akhlak diri skaligus, anda akn kelihatn cantik pd pndngn Allah dan pndngn manusia....
Bersyukurlh dan berpuas hati lh dgn kurniaan Allah kpd kita, dan gunakn ia sebaik-baiknya hnya keranaNya...
Tiada yg lbih indah pd ibu bapa slain anak2 yg soleh solehah, tiada yg lbih bhagia pd sorg suami slain seorang isteri yg solehah dan tiada yg lbih bernilai pd Allah slain hambaNya yg soleh solehah...

No comments:

Post a Comment